РАЗВИТИЕ КОММУНИКАТИВНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ УЧАЩИХСЯ ЧЕРЕЗ ПРЕДМЕТНО-ЯЗЫКОВОЕ ИНТЕГРИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ (CLIL)

Authors

  • Tашматова Гулнара Рафаиловна Ферганский государственный университет Email: [email protected] Author

Keywords:

интегрированное обучение по содержанию и языку (CLIL), система 4C Койла, предметное содержание, познание, общение, культура, языковая поддержка, билингвизм, интеграция, интегративность, сотрудничество, профессиональная компетентность, аутентичные материалы, совместное обучение, взаимодействие.

Abstract

В этой статье исследуется предметно-языковое интегрированное обучение (CLIL) как педагогический метод повышения коммуникативной компетентности учащихся. В нем обсуждаются теоретические основы CLIL, практические применения и эмпирические данные, подтверждающие его эффективность в повышении уровня владения языком и академических достижений, подчеркивая его актуальность в глобализированном мире.

References

Cenoz, J., & Gorter, D. (2011). A holistic approach to multilingual education: Introduction. In J. Cenoz & D. Gorter (Eds.), Language and Education in Multilingual Settings (pp. 1-10). Multilingual Matters.

Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge University Press.

Dalton-Puffer, C. (2007). Discourse in content and language integrated learning (CLIL) classrooms. John Benjamins Publishing.

Hart Research Associates. (2018). Fulfilling the American promise: Higher education leaders prioritize diversity, equity, and inclusion. Association of American Colleges and Universities.

Hüttner, J., & Smit, U. (2014). The advantages and disadvantages of CLIL: Instructional implications. In Content-based language learning in multilingual educational environments (pp. 7-25). Multilingual Matters.

Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Association for Supervision and Curriculum Development.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2013). Cooperation in the classroom. Interdependence and conflict. Interaction Book Company.

Kagan, S. (1994). Cooperative learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing.

Lasagabaster, D., & Sierra, J. M. (2010). Immersion and CLIL in English: More differences than similarities.

Lasagabaster, D., & Sierra, J. M. (2019). The effect of Content and Language Integrated Learning on receptive and productive skills: A longitudinal study. System, 82, 65-76.

Llinares, A., & Whittaker, R. (2013). The impact of Content and Language Integrated Learning on student attitudes and performance. Language Learning Journal, 41(4), 521-535.

Marsh, D. (2002). CLIL/EMILE-The European Dimension: Actions, Trends, and Foresight Potential. The International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 5(3-4), 151-166.

Marenzi, I., Kupetz, R., Nejdl, W., & Zerr, S. (2010). Supporting active learning in CLIL through collaborative search. In Advances in Web-Based Learning–ICWL 2010 (pp. 200-209). Springer Berlin Heidelberg.

Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2015). Uncovering CLIL: Content and Language Integrated Learning in bilingual and multilingual education. Macmillan International Higher Education.

Nikula, T., & Dafouz, E. (2018). Content and language integrated learning: Introduction. In T. Nikula & E. Dafouz (Eds.), The Routledge Handbook of English for Academic Purposes (pp. 297-302). Routledge.

Nurmukhamedova, F. (2019). Integrating Language and Culture in EFL Textbooks in Uzbekistan: A Content Analysis. Central Asian Journal of Education Research, 4, 16-25.

Slavin, R. E. (2014). Cooperative learning and academic achievement: Why does groupwork work? Anales de Psicología, 30(3), 785–791.

Turaev, M. (2018). The Integration of Language and Content in Uzbekistan's EFL Curriculum: Teacher Perceptions. Uzbekistan Journal of Educational Research, 22(2), 109-122.

Downloads

Published

2024-01-09